TEST af Aalborg Zoologiske Have (og den nye dinosaur-udstilling) – Testfamilien
PÅSKETUR på BAKKEN 2019

TEST af Aalborg Zoologiske Have (og den nye dinosaur-udstilling)

Tre af vores testfamilier var i påsken inviteret i Aalborg Zoo, hvor de blandt andet skulle besøge den nye dinosaur-udstilling.

Anders fortæller:

“Vi har gennem Testfamilien.dk været en tur i Aalborg Zoo. Vi havde på forhånd valgt, at vi gerne ville tage en tur forbi Zoo når påsken var over os, og man kan vidst roligt sige at da vi var afsted lørdag, var vejret i hvert fald perfekt.

Det er ikke nyt for os at komme i Zoo, nu hvor vi også bor i Aalborg – men vi har alligevel ikke været der i knap et års tid, og da børnene var mindre havde vi også årskort til Aalborg Zoo.

Personalet i Aalborg Zoo var friske og veloplagte, og det var en sand fornøjelse at komme på besøg igen. Og som noget nyt (i hvert fald for vores vedkomne) kunne man få en guidet tur rundt med tog.

Efter små 20 minutters køretur med toget rundt, kom vi tilbage til indgangen hvor vi startede. En af de ting, som vi havde glædet os rigtig meget til at se var Dinosaur udstillingen, som var vendt retur. Sidst vi var på besøg, var min oplevelse lidt, at dinosaurerne desværre var gemt lidt for langt væk i den anden ende af Zoo – denne gang støder du på dinosaurerne ligeså snart du kommer ind i Zoo.

Det føltes som en helt anden oplevelse – der er gjort rigtig meget ud af udstillingen denne gang – og de er ikke kun i starten af Zoo, men faktisk lidt over det hele.

Vi prøvede også at lave vores egne dinosaurtænder, ligesom der var mulighed for at lege arkæolog, med muligheden for at hugge i kridt samt grave efter fossiler.

Og endnu en ting, som var ret ny (om ikke andet i hvert fald for os), var denne nye kænguru-oplevelse, hvor man kunne gå ind igennem kænguruernes område.

Der er tænkt over mange detaljer i Zoo i forbindelse med den her dinosaur udstilling, og derfor skulle børnene da også lige have lov til at smage på nogle lidt anderledes nuggets – nemlig ”Dino Nuggets”

Efter en masse god leg og oplevelser med resten af Aalborg Zoos dyr, takkede vi af med nogle ret trætte og tilfredse børn

Alle vores tests og anmeldelser på testfamilien.dk bliver bedømt ud fra følgende kriterier: Lege/nytteværdi, holdbarhed, pris og kvalitet. Vi bruger 5 ratinger, som spænder fra MEGET GOD, GOD, MIDDEL, MINDRE GOD og DÅRLIG.

I dette tilfælde bliver vurderingen af Aalborg Zoo:

Nytteværdi: MEGET GOD – Det er en stor fornøjelse at besøge Aalborg Zoo, og vi er kommet hjem med gode minder og oplevelser. Helt bestemt et besøg værdigt.

Holdbarhed: MEGET GOD – Gider godt minder, som børnene kan huske tilbage på.

Pris: GOD – og faktisk også meget fair. Som en dyrepasser sagde: ”han håbede ikke at folk følte at de var blevet ”rippet” for penge i entreen – Husk at pengene går til at dyrene har det godt, og at bestanden ude i verdenen bibeholdes.”

Fra 2. januar til 29. maj samt 2. september til 30. december:

160,- pr. voksen og 99,- pr. barn (3-11 år) – 0-2 årige gratis

Fra 30. maj til 1. september:

190,- pr. voksen og 119,- pr. barn (3-11 år) – 0-2 årige gratis

Kvalitet: MEGET GOD – Der er ikke noget at sætte en finger på i Aalborg Zoo.

Louise fortsætter:

“Vi besøgte Aalborg Zoo på en rigtig dejlig solskinsdag, så der var mange familier afsted for at se dyrene nyde solen. Ved indgangen blev vi mødt af imødekommende personale og fik et armbånd på, så vi kunne få mad i restauranten, når sulten meldte sig.

Allerede da vi kom ind i parken, kunne vi høre de brølende dinosaurer. Vi gik derfor straks ind til den store dinosaur-udstilling, der lå tæt på indgangen. Benedikte på knap 3 år blev lidt overvældet over de kæmpe store dinosaurer, som var meget livagtige og genskabt i fuld størrelse. Når man kom tæt på dinosaurerne, brølede de og bevægede hovedet og øjnene. På armen af mor eller far, var hun dog meget fascinerede af de store dyr.

Vi kunne læse på et skilt ved udstillingen, at flere af dinosaurerne var stukket af fra deres bur, og at vi skulle hjælpe dyrepasserne med at finde dem rundt  omkring i resten af zoologisk have. Vi fandt hurtigt den første, som var stukket af og stod nede tæt på gederne – “sværvægteren med den lille hjerne”, som den dinosaur hed 😉

Gederne fik selvfølgelig også et lille besøg, og vi fik lov til at klappe de små søde gedekid, der nød solens varme.

På vej op til restauranten for at få lidt frokost, nåede vi lige at lege arkæologer og hjælpe med at udgrave et stort “dinosaur-skellet”, der lå gemt under en masse sand. Man kunne også hukke sit eget lille dinosaur-skellet ud af en sten eller støbe en dinosaur-tand. Det har vi dog tilgode til en anden gang, da Benedikte var lidt for lille til de aktiviteter.

Benedikte skulle selvfølgelig have en dino-menu i restauranten, som bestod af pommes frites og kyllingenuggets formede som farlige dinosaurer. De voksne fik Ceasar-salat og Bøf Sandwich. Mmmmh, det var altså bare lækkert!

Fra restauranten kunne vi spotte endnu én af de bortløbne dinosaurer. Den stod og brølede nede på den store græsplæne foran restauranten. Benedikte synes det var godt, at vi kunne beundre den på lidt afstand 😉

Med fyldte maver gik vi nu en tur i resten af Zoo, som vi manglede at se. Hele parken var så hyggelig med masser af blomstrende træer og små boder med forskellige is og snacks. Vi kunne sagtens blive fristede til at købe et årskort, så man bare kan besøge parken et par timer om eftermiddagen for at gå en tur eller lege lidt på den store legeplads.

Dagen sluttede selvfølge af med en is – og lige et sidste kig i dinosaur-udstillingen inden turen gik hjemad.

I dette tilfælde bliver vurderingen:

Nytteværdi: MEGET GOD – Aalborg Zoo rammer en bred målgruppe, og både børn og voksne har stor fornøjelse af at gå en tur i parken. Vi stod længe og snakkede om de forskellige dyr, som selv de voksne blev helt opslugte af.

Holdbarhed: GOD – Vi snakker helt sikkert om at købe et årskort, da én dag faktisk er lidt for kort tid til at nå at opleve hele parken. Benedikte kan uden tvivl også bruge mange timer alene på den store legeplads eller inde hos gederne. Desuden kan man igennem hele dagen opleve de forskellige dyr blive fodret, så der er altid noget nyt at opleve for hvert besøg.

Pris: GOD – en voksenbillet til Aalborg Zoo koster 160 kr, som vi synes er en meget fair pris. Et årskort til en voksen koster dog kun 399 kr. og er derfor hurtigt tjent hjem, hvis man ligesom os ønsker at besøge parken flere gange i løbet af et år.

Kvalitet: MEGET GOD – Aalborg Zoo er en virkelig flot og velholdt zoologisk have. Og så ser dyrene ud til virkelig at have det godt – hvilken vi synes er rigtig vigtigt! Restauranten fortjener helt klart også en varm anbefaling. Det var virkelig lækker og velsmagende mad, og der var et stort udvalg både til børn og voksne.”

Mie afslutter:

“For os var det første gang nogensinde i Aalborg Zoo. Men bestemt ikke sidste. Vi startede med en lille tur rundt med toget, så vi kunne få et overblik over haven. Togturen tog ca. 30 min. og da vi kom tilbage vidste vi præcis hvilke steder vi skulle hen.

Vi skulle selvfølgelig besøge den helt nye Dinosaurudstilling. Magnus er kæmpe fan af dinosaurer, så de blev studeret og vi fik snakket om de forskellige arter. De var super godt lavet.

Aalborg zoo er ikke kæmpe stor, men super overskuelig og så har de alle de dyr, som man forventer at se i en zoo: Giraffer, løver, tigre, elefanter og isbjørne.

Derudover var de søde sæler og pingviner rigtig glade for solen og ja, det var ungerne også. De hyggede og legede på den skønne legeplads.

Vi spiste frokost på restauranten. Ungerne fik en rigtig lækker børnemenu bestående af dino-nuggets og pommes frites. Det var noget det kunne bruges til noget. De var faktisk så mætte, at de slet ikke kunne spise en is bagefter. Så det var kun mor der fik en is – selvom ungerne så alligevel lige skulle smage, når den nu var der.

I dette tilfælde bliver vurderingen:

Nytteværdi/Holdbarhed: MEGET GOD – Oplevelser har i min verden en rigtig god nytteværdi og en meget god holdbarhed, da gode oplevelser kan være for evigt. En tur i zoo er altid super hyggeligt og vi havde en rigtig god dag.

Pris: GOD – Det er en rigtig fair pris for at komme i Aalborg Zoo.

Kvalitet: MEGET GOD – Parken er ren og pæn, der er mange dyr og de bor under flotte vilkår og rammer. Maden er lækker – så kvaliteten af Aalborg Zoo får overordnet MEGET GOD.