TEST af skiferie med små børn FJÄLLFERIE.DK i Sälen (Lindvallen, Sverige) – Testfamilien
Kristi himmelfartsferien er på plads - vi glæder os!

TEST af skiferie med små børn FJÄLLFERIE.DK i Sälen (Lindvallen, Sverige)

Vores testperson Marck, har sammen med en kammerat og hans 2 børn Karla (6år) Albert (3 år) været en tur i det svenske, nærmere betegnet i Sälen (Lindvallen). i samarbejde med FJÄLLFERIE.
Marck fortæller:
“Det var mere eller mindre min første ferie alene med mine unger. Havde dog allieret mig med en kammerat de første 4 dage inden han måtte retur til Danmark.
Jeg har selv stået på ski et par gange før forskellige steder i Europa, dog aldrig med mine unger, faktisk har jeg været i Trysil (Norge) der ikke ligger langt væk fra Sälen, hvor vi var.
Med 2 børn på 6 år og 3 år, i meget uvante omgivelser vidste jeg, at der skulle findes ekstra tålmodighed frem, de skulle have verdens bedste oplevelse med denne nye ferieform, som forhåbentligt ville give dem så meget blod på tanden, at det er noget vi skal igen næste år.
Vi har boet i det smukke Svenske Fjeld i en skilodge, som har en blanding af et hotel samt en lejlighed. Vi fløj fra København direkte til Scandinavian Mountain airport (Ca 1 times flyning) og derefter 45 min i bus for at ankomme til Lindvallen.

Lejligheden er 45 m2 og der er plads til 6 personer.

Der er 1 rum med dobbeltseng og 1 rum med 4 køjer – derudover en hyggelig køkkenkrog med køleskab, keramisk kogetop, mikroovn og  opvaskemaskine. Stue med kabel-tv samt badeværelse. Der er kun 50 m til liften.

Boligen var super lækker i rigtig svensk stil og lodgen fungerer som hotel også, med reception og flere spisesteder. I forlængelse af lodgen kunne man gå direkte ind i Experium, som er lidt som et aktivitetscenter. Her finder man bl.a. badeland, bowling, legeland, spisesteder samt en Stadium (Sportbutik) og nogle små shops.
Vi lå lige i smørhullet. Vi kunne fra vores værelse kigge direkte ud på pister og havde maks 100m til det store børneskiområde, samt tæt på Experium og en stor ICA (som superbrugsen). Så et supercentralt sted med muligheder for også at tage en dag off fra skiene, hvis stængerne er ømme eller vejret skulle være dårligt.
Det handlede om for mig, at det skulle foregå i børnenes tempo så de fik den bedst mulige oplevelse ud af det.
Vi kom om søndagen og røg ud på pisterne omkring middagstid, vi havde hjemmefra bestilt skiskole til ungerne, men det startede først om mandagen, så nu måtte min kammerat og jeg bruge alt det nødvendige skierfaring vi havde og det gik heldigvis udover alle forventninger, ungerne fangede hurtigt at det i første omgang handlede om balance, så vi fik vist dem hvor sjovt det er at stå på ski.
Vi fik selv kørt en smule, så vi kunne få følelsen i benene igen – ellers opholdte vi os primært i børneområdet, hvor der er små transportbånd ungerne bare kan glide på og så komme lidt længere op på bakkerne
Dagen efter var ungerne meget ømme i stængerne så vi tog en time på ski og så en tur i badeland, der er bestemt noget for alle mand, både til de helt små (børnebassiner) spa både inde og ude samt vilde rutchebaner. Vi havde desuden hjemmefra bestilt fri adgang alle 7 dage til badeland. Ellers koster en voksen billet ca 200 danske kr.
Om aftenen tog vi en tur på Kajsas fisk som en et spisested på lodgen med lækre fiskemenuer og børnemenuer. Priserne er som derhjemme.
Tirsdag stod den på skiskole og Karla og Albert var lidt nervøse for at skulle møde deres skilærer Ida og Lucas. Jeg valgte sammen med min kammerat, at dele os op med hver en af børnene for at hjælpe lidt til. Mine børn er en anelse generte anlagt og hvis de havde brug for en trøst var der en de lige kendte tæt på. Sproget er selvfølgelig i starten også en udfordring, så det var fint vi lige kunne oversætte for dem, så de var helt med på hvad øvelserne gik ud på. De overraskede mig og har rykket sig for hver dag der er gået. Især skiskolen fik rykket dem både på deres grænser, men også på deres generthed. De synes begge at skiskolen var super sjov og Albert stortudede da skiskolen sluttede om tirsdagen.
Onsdag blev ungerne afsat på skiskole og vi havde høj sol, ca 40 cm ny sne var faldet om natten og nu var jeg klar til at give den gas for mig selv på pisterne mens ungerne var godt underholdt på skiskolen. De elskede at være på skiskole og både Karla og Albert fik også skiftet bekendtskab med tallerkenliften.
Området at rigtig stort og godt forbundet, der er stejle pister til de mere rutinerede og til de let øvede samt nybegynderne. Sälen har bestemt det hele og er et kanon område for børnefamilier med førstegangs skioplevelsen
Om eftermiddagen tog vi et smut i legeland i Experium 90 svenske for en time pr barn eller 150 kr for en hel dag. Legelandet er som de legeland vi kender herhjemme, men er ikke større end 150-200 m2. Men ungerne havde bestemt en fest alligevel
Om aftenen tog vi en takeaway pizza, de muligheder er der også til nogenlunde samme priser som herhjemme.
Torsdag tog min kammerat hjem igen og nu stod jeg alene med begge unger, men heldigvis var de nu så trygge ved deres skilærer og de andre børn på deres hold, som de var begyndt at pjatte med. De har nu begge lært at dreje og bremse og de har begge lyst til at køre hurtigt og øve sig. Faren er pavestolt at det hele er gået så godt og alt bare spiller, de rykker sig hver dag og lærerne er virkelig dygtige til at lære børnene de vigtige ting omkring ski, men har også tid til at pjatte med dem. Jeg fik lov til selv at give den gas på pistene mens de hyggede sig i den 1-1,5 time skiskolen varede. Torsdag blev også dagen hvor vi skulle møde områdets børnemaskot, Snemanden Valle, Karla og Albert fik tilmed en medalje som afslutning på dagens undervisning, De var ikke til at skyde igennem. Det er et must at have sine børn på skiskole, de lærer meget hurtigt og elsker det og som forældre elsker vi også at have lidt alenetid når man som alene far er så meget på. Vi handlede ind til Kødboller og pasta i den lokale ICA til aftensmad, iøvrigt handlede vi ind til morgenmad så det ikke blev en dyr affære.
Fredag blev Karla sammen med hendes skihold sendt over i et andet skiområde for at blive udfordret mere, nu kunne hun selv køre helt alene, Albert var nu med tallerkenliften rykket højere op på bakken og var meget dygtig til at komme godt derned af, imens nød faren den smukke natur i fjeldet. Afslutningsvist på skiskolen fik de både diplom og skulle lave torvtrækning sammen med snemanden Valle mod skiinstruktørerne.Vi har haft rigtig fint vejr for det meste, både sol, sne og lidt slud. Og aftenen tog jeg ungerne med på deres først bowling tur i bowling centeret i Experium. Det var et hit. Det kostede 400 svenske for en bane i en time.

Lørdag blev vores sidste dag på ski og hvor jeg alene skulle have styr på 2 unger der virkelig har fået blod på tanden og flyttet deres grænser for hvor hurtigt og hvor god man er blevet til at dreje på ski. Vi kørte på nogle af de lidt højere bakker, Karla har helt styr på det og styrtede sjældent, Albert havde jeg plantet mellem benene og så mine skistave som en form for håndstang foran brystet på Albert så han kom ned uden at styrte. Vi kørte virkelig stærkt.
Jeg er ikke en konge på ski, men har rimelig godt styr på det, så det gik over al forventning. Ungerne er kede af at ferien er slut men vi kommer igen næste år. Det helt sikkert, nøjagtig samme sted, så de kender det hele og ved hvad der venter dem i fremtiden.
En tradition er hermed skabt i min familie og det er jeg glad for, ski kan noget helt andet end en solferie, har er der dømt ekstra hygge i hytten om aftenen og masser af aktiviteter om dagen.
Sälen har det hele, både til nybegyndere og de øvede. Klart anbefalelsesværdigt for børnefamilier og især for dem der aldrig har prøvet det før.
Alle vores tests og anmeldelser på testfamilien.dk bliver bedømt ud fra følgende kriterier: Lege/nytteværdi, holdbarhed, pris og kvalitet. Vi bruger 5 ratinger, som spænder fra MEGET GOD, GOD, MIDDEL, MINDRE GOD og DÅRLIG.

Nytteværdi: MEGET GODSälen (Lindvallen) har virkelig overrasket mig som skisportsområde. De mange muligheder i Sälen gør, at vi helt sikkert kommer igen

Holdbarhed: MEGET GOD. Sæsonen løber fra december til påske sålænge der er sne.

Pris:. MEGET GOD. Er beskrevet mere detaljeret sidst i opslaget

Kvalitet: MEGET GOD. Virkelig lækker lejlighed/værelse med alt hvad man kan ønske sig!. Vi blevet ret vilde med Sälen, Skistedet, maden og alle de muligheder der er i området og inden for gåafstand.

Vi ses i 2021.

Lidt om priser hos FJÄLLFERIE.

• Fly med afgang søndag koster ca 1.500 kr pr person
  • Værelset afhænger af hvornår på sæsonen med fra ca 5000 kr. -10.000 kr. for 7 dage.
  • Skileje voksen er ca 1.000 danske kr. for voksne og under halvpris for børn ca. 300 kr
  • Skiskole for 5 dage ca 1.000 kr. pr barn
  • Skipas med adgang til badeland voksne 1600 kr. børn kun ca. 100 kr.