TEST af autocamper og Campone Ajstrup Strand i samarbejde med campingagenten – Testfamilien
LÅGE 20 I TESTFAMILIENS JULEKALENDER 2020

TEST af autocamper og Campone Ajstrup Strand i samarbejde med campingagenten

Vores testere Line, Christine og Catharina har sammen med deres familier testet en MILEO 282 Autocamper, i samarbejde med Campingagenten.

Line fortæller:
”Jeg har været SÅ heldig, at jeg sammen med min familie, Lars og Alberte (11 måneder), har testet en lækker autocamper fra Camping Agenten, som vi selv skulle køre fra Nibe til Camp One, Ajstrup Strand Camping i Midtjylland, hvor vi skulle bo i en uge. Køreturen, hvor Lars var chauffør, gik rigtig godt til trods for, at han var lidt nervøs for at skulle køre sådan ”en stor satan”, som han selv omtalte den :)”
Autocamperen er en spritny 2020-model af mærket Benimar Mileo 282, som er blevet den bedst sælgende autocamper i Danmark inden for det seneste halvandet år, hvilket jeg virkelig godt kan forstå, da der er kræset om detaljerne hele vejen igennem. Når man træder ind gennem døren er en spisegruppe, hvor sæderne fra førerhuset kan vendes om og dermed udgøre to af fem spisepladser omkring bordet.
Til venstre for døren er der et fint køkken med håndvask, tre gasblus, ovn samt et overraskende rummeligt køleskab og fryser. Vi manglede bestemt ikke plads til hverken madlavning eller opbevaring af madvarer, mens vi boede i autocamperen.
Bagerst i autocamperen findes en hyggelig sofagruppe, hvor over der hænger en dobbeltseng, som sænkes ned fra loftet. Vi synes, det var fantastisk at slippe for at rede seng, når den alligevel bliver ”pakket væk” hver morgen. Vi skulle blot trykke på en knap, der kørte sengen op, og wupti, så var ”soveværelset” pakket væk. Genialt!
Derudover er der et rigtig fint badeværelse med toilet, vask og bruseniche, som vi dog bestemte os for kun at bruge i nødstilfælde, da vi boede 50-100 meter fra campingpladsens fælleshus med bad, toilet og køkken.

Takket være Campingagenten var autocamperen udstyret med alt, hvad man som campist kan drømme om – fint plastic service, foldbare gryder, tv, Wifi, gasgrill, kaffemaskine, borde, stole osv. – der manglede absolut intet.
På autocamperen satte vi et Kampa Dometic lufttelt med oppustelige luftstænger (luftkanaler), som pumpes op ved hjælp af en pumpe på ganske kort tid, da alle kanalerne er forbundet til hinanden, hvilket betyder, at der kun skal pumpes et sted, før teltet rejser sig. Vi blev overraskede over hvor nemt og hurtigt, det var at sætte op for sådan et par nybegyndere som os, da vi slap for at bøvle med de velkendte teltstænger 🙂
Vejrguderne var desværre ikke med os. Vi fik en masse regn samt blæst og kun en lille smule solskin i løbet af dagene. Heldigvis synes vi, at lyden af regn på en teltdug er noget af det mest hyggelige at lytte til. Grundet vejret tilbragte vi meget af tiden i autocamperen samt forteltet, hvor vi hyggede os, legede med Alberte og spillede en masse kort, mens hun sov.
Når vejret tillod det, gik vi ture langs stranden, som der er direkte adgang til fra campingpladsen. Selve campingpladsen er udstyret med nydelige fællesfaciliteter såsom køkken, bad og toilet samt fine legemuligheder for børn med blandt andet trampoliner, hoppepuder, legetårn osv. samt en overdækket pool, som vi dog ikke nåede at få glæde af, da overdækningen er blevet forsinket grundet Covid-19.
Vi har haft en fantastisk uge, som har givet os minder for livet fra vores første ferie som en rigtig lille familie, og vi er blæst helt bagover af begejstring for det moderne campingliv.

Efter at have tilbragt en uge i denne luksuriøse autocamper har vi fået øjnene op for, at camping ikke behøver være lig med at leve primitivt, som Lars og jeg ellers mindes fra vores barndom – camping kan sagtens være luksus, hvis man ønsker det. Camping med en baby på 11 måneder kan klart anbefales, og det er helt sikkert ikke sidste gang, vi skal på campingferie.
Alle vores tests og anmeldelser på testfamilien.dk bliver bedømt ud fra følgende kriterier: Lege/nytteværdi, holdbarhed, pris, kvalitet. Vi bruger 5 ratinger, som spænder fra MEGET GOD, GOD, MIDDEL, MINDRE GOD og DÅRLIG.

I dette tilfælde bliver ratingen:

Nytteværdi: MEGET GOD – Det giver så mange point på energikontoen at trække stikket og tage på ferie. Campinglivet giver i den grad mulighed for at nyde hinanden som familie. En lille ulempe er dog, at vi følte os lidt låst på pladsen, da vi ikke orkede at pakke alt sammen for at køre på tur, og fordi vi af gode grunde ikke havde vores egen bil til rådighed.

Holdbarhed: MEGET GOD – Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at denne luksusautocamper har en fantastisk holdbarhed. Den emmer af luksus, og der er kræset om detaljerne, så der er intet at sætte en finger på.

Pris: MEGET GOD – Pris og kvalitet hænger sammen, og der er ingen tvivl om, at man får det rene luksus, hvis man vælger at investere i denne lækre autocamper.

Kvalitet: MEGET GOD – Både autocamperen og forteltet er uden tvivl af bedste kvalitet. Forteltet stod sin prøve i det danske sommervejr, hvor vi ikke skulle rette på noget trods hård blæst.

Christine fortæller:
“Vores familie har været så mega heldige, at få lov at teste den helt nye Benimar Mileo 282 2020-model. Vi har fået lov at campere på Campone Ajstrup Strand 15 km. fra Århus.

Benimar Mileo 282 er virkelig en luksusudgave, af det som jeg personligt vil forbinde med en autocamper. Den indeholder ALT det man har behov for og endda mere til.
Autocamperen er udstyret med L-formet lounch afdeling, 2 x automatiske senge som kan køres op og ned via et enkelt tryk på en knap, spiseafdeling hvor førersædet og passagersædet kan vendes. Et fuldt udstyret køkken med emhætte, tre gas blus, gas ovn, vask og køle/fryseskab. Der er et fint lille badeværelse både med toilet og brus.

Der er enormt meget opbevaringsplads og vognen virker utrolig rumlig og lys. Der er virkelig tænkt over tingene og intet er proppet i vognen uden at have en funktion.

Selve motoren (meget interessant for farmand :)) er en 130 Hk motor, automatgear, elruder, fartpilot, centrallås, airbags – JA ALT som en sprit ny almindelig bil har. Det er virkelig imponerende!

Vi er en familie på 5 mennesker. Far, Mor, Joshua 10 år, Josephine 7 år og Vega 1 1/2 år. Vi har ikke før været på camping som voksne, hverken farmand eller jeg, men som børn har vi begge camperet meget. Vi glædet os derfor til, at videregive alle de gode minder vi havde som børn til vores børn hvad angår camping.

Autocamperen har kun 4 seler, så vi havde vores egen bil med også. Selvom der kun er 4 seler er der sagtens plads til 5 mennesker alligevel. Vi lavede den L-formet sofa om til en dobbelt seng til de to store, den automatiske dobbelt seng, kørte vi ned fra loftet hvor Vega og jeg sov og i den sidste enkeltmands automatiske seng, sov farmand.

Campingagenten havde fyldt autocamperen op med en masse lækre køkkenting samt en lækker grill, så vi både lavede mad inde og ude. Det var overraskende nemt for os, at få lavet aftensmad, selvom køkkenet er noget mindre end man er vant til, så er det indrettet rigtig fint. Til morgenmad lavede vi f.eks. scramble egg flere gange. Vi benyttede dog fælleshuset til at vaske op i, som iøvrigt kun lå ca. 100 meter væk.

Autocamperen er udstyret med en markise, som man enten blot kan benytte som den er, eller man kan “lyne” et Kempa Dometic lufttelt på som vi også havde fået med af Campingagenten.

De først to dage benyttede vi blot markisen, da det var rigtig dejligt vejr. På tredje dagen valgte vi at sætte teltet op. Farmand var overbevist om, at det ville tage en krig, men hold nu op hvor var det nemt! Det “lynes” fast på markisen og derefter pumper man luft i luftkanalerne og vupti så skal man faktisk kun sætte pløkker i.

Det tog os virkelig ikke andet end 15 min både at sætte forteltet op og senere hen og pille det ned igen! Når det tages ned, rulles det sammen, lidt ligesom en sovepose og kommes i en tilhørende pose. Min afdøde farfar, ville have været meget stolt af os, lige at bakse et fortelt op på så kort tid – det ville jeg ønske han kunne have oplevet 🙂

Da forteltet var sat op, brugte vi det meget til at hygge i med spil om aftenen og vi spiste faktisk alle vores måltider i forteltet.
Campingpladsen havde en ret stor legeplads, trampoliner, cykler og opvarmet 26 graders pool som børnene benyttede virkelig meget.

Desuden har den fine fælles arealer med bad, toiletter, køkken mm. til fri afbenytelse. Især børneafdelingen var vega ret stor fan af, de små håndvaske i badekaret var ikke til at stå for 🙂

Campingpladsen ligger lige ned til stranden, så der gik vi aftenture og kastede sten i vandet. Vejret var dog ikke til badning i havvandet.

Campingpladsen ligger blot 15 km. fra Århus of faktisk ret centralt i Jylland i forhold til oplevelser. Det var virkelig rart, ikke at skulle køre ret langt, for at kunne få nye oplevelser. Vi fik både besøgt AroS og Ree Park samt shopping i Århus centrum og var også inde og spise aftensmad på restauranter.

Vores to store børn, agerede nøjagtig som os selv, da vi var børn på camping. De løb frem og tilbage fra legepladsen til trampolinerne og fik venner med det samme. De var ude til sent hver aften og hyggede med de andre børn på pladsen. En aften måtte jeg ud og hente Josephine kl. 22:30 🙂

Alle tre børn er kommet senere i seng end de plejer, de har sovet længere end de plejer, vi har været meget mere sammen, på en helt anden måde end vi plejer. Vi har været meget tætte, ikke så tidsorienteret og lavet alt sammen i afslappede tøj i en hel uge! Det er lige netop hvad camping er, ferie på en helt anden måde helt nede i gear! Ungerne er helt klar på camping igen!

Tak for en fantastisk ferie i den mest fantastiske autocamper!

Her kommer vores vurdering:

Nytteværdi: MEGET GOD – Hvis de havde været 5 seler i autocamperen havde vi klart begivet os mere ud, for at køre med den. Så vi brugte den egentlig lidt mere som en campingvogn. Hele køreoplevelsen af den, havde farmand dog en fantastisk oplevelse med! Han har i mange år sagt, at når vores børn flytter hjemmefra, skal vi have en autocamper og køre Europa tynd 🙂

Holdbarhed/kvalitet: MEGET GOD – ALT er luksus! Det er en luksus autocamper, alt er kvalitet og der er intet at sætte en finger på. Jeg vil også nævne kvaliteten på luftteltet, hold nu op det er nemt og samtidig holdbart!

Pris: GOD – Når jeg googler denne model koster den ca. 680.000 kr. Det er mange penge! Men igen kvalitet og pris hænger ofte sammen. Hvis ikke man havde boet i Danmark med de høje afgifter, havde den nok haft en helt anden pris 🙂

Catharina har sammen med hendes familie også været afsted i Benimar MILEO 282 Autocamper.
Catharina fortæller:
“Vi har haft fornøjelsen af at teste den lækreste autocamper i samarbejde med Campingagenten.
Vi boede på campingpladsen Camp One Ajstrup strand der virkelig er en skøn campingplads.
På campingpladsen blev vi mødt af det sødeste personale, der virkelig var gode til at guide og hjælpe os, der var helt nye på campingområdet. Da vi var helt “nyudklækkede – campister” vidste vi ikke helt hvad vores forventninger skulle være og det var derfor virkelig betryggende at blive hjulpet af så kompetente og servicemindede ejere.
Vi blev guidet hen til vores plads som lå dejlig tæt på legeplads og svømmingpool samt diverse andre faciliteter.
Vi var blevet godt informeret fra Campingagenten omkring vognen og var derfor klar til at få sat det hele op samt pakket ud.
Autocamperen er udstyret med elektronisk markise, da vejret var skønt kunne vi sagtens have nøjes med markisen dog var rart med lidt ekstra plads så vi slog derfor også forteltet op. Forteltet er et Kampa lufttelt, det vil sige helt uden besværlige stænger. Man sætter nemt forteltet op ved at køre teltet ind på en skinne som sidder yderst på markisen, markisen køres herefter ind og er nu klar til at blive pumpet op med en elektronisk pumpe. Til slut sætter man pløkker i siderne og forteltet er nu klar til brug, dette tog kun sølle 15 minutter og var virkelig nemt ( selv for os amatør campister ) 🙂
Campingpladsen summede af god stemning og det varede ikke mange minutter før vi var faldet i snak med de første 4 par, der var klar med en hjælpende hånd eller en kold sodavand.
Autocamperen indeholder alt hvad man har behov for på en ferie – forrest er to lækre stole, som begge kunne drejes så de fungeret til sofagruppen bagi. Bagerst var endnu et hyggeligt sofaområde hvor der var plads til spisning eller hygge hvis vejret ikke indbød til at være ude. Overalt i autocamperen var der gode opbevaringsmuligheder i form af skabe og gode skuffer, derudover var der også et lille men fint køkken som indeholdte ovn, gaskomfur, køleskab med smart køleskuffe, fryser samt håndvask. Ydermere var der også et fint badeværelse hvor der både var toilet og en fin brusekabine.
Soveløsningen er virkelig gennemtænkt da den med et enkel tryk og elektronisk kan køres op og ned. Foran var der mulighed for at køre en enkeltmands seng ned og bagved kunne man køre en dobbelt seng ned. På denne måde var både sengetøj og soveplads gemt væk i løbet af dagen. Autocamperen er udstyret med aircondition samt varme så temperaturen i vognen kan justeres efter behov.
Campingpladsen var virkelig et besøg værd, med mange gode faciliteter for både børn og voksne. På pladsen var der en dejlig ny og stor legeplads med legetårn for både store og små børn, hoppepuder, poolen var opvarmet og var adskilt med børne og voksenbassin. I børne bassinet var der et legeslot med rutsjebane som blev benyttet i stor stil, dybden i børnebassinet var meget passende så børnene trygt kunne boltre sig. Campingpladsen ligger ligeledes, et stenkast fra stranden hvor vi ofte sluttede vores dag af, men en is og en gåtur.
Vi kunne ikke have drømt om en bedre ferie og det er bestemt ikke sidste gang vi tager på campingferie.
Campingferie er for os, virkelig at foretrække og en kæmpe anbefaling værd til familier der ønsker at komme helt ned i gear og møde nye mennesker. Der er altid nye legekammerater og man føler sig hurtig tryg, velkommen & som en del af campistlivet.
Vores vurdering bliver:
Nytteværdi: MEGET GOD – Gode ferie minder, oplevelser også er campinglivet en ferieform der egner sig til alle aldre.
Holdbarhed/Kvalitet: MEGET GOD – Autocamperen var ren luksus og campingpladsen var der ej heller en finger at sætte på.
Pris: MEGET GOD – Campingpladsen og den lækre autocamper er virkelig alle pengene værd.