TEST af el-biler fra Aunsbjerg – Testfamilien
TEST af Gonge tumletop mini fra Legeakademiet

TEST af el-biler fra Aunsbjerg

Tre af vores testere med forskelligt kørselsbehov har testet el-biler fra Aunsbjerg i hele november måned 2022.

Aunsbjerg har et af Danmarks største udvalg af el- og plugin hybrid biler og har mere end 200 forskellige el- og plugin hybrid biler på lager!

December er sidste måned med lav afgift på el- og pluginhybridbiler. Køber du en el-bil hos Aunsbjerg i december får du gratis installation af Clever ladeboks derhjemme.

DU kan også vinde en el-bil med ALT betalt i hele 2023. Du deltager HER.

CHRISTINE DAGLIGT KØRSELSBEHOV 0-150 KM

Christine har testet en Fiat 500e, en fuld el-bil, fra Aunsbjerg.

Christine fortæller:
“Hjemme hos os er vi to voksne og 3 børn på hhv. 3 år, 9 år og 12 år. Vi har i forvejen en VW Up og en VW Tiago men har af flere omgange i 2022 været ude for at kigge og prøve diverse el-biler. Vi har dog været lidt tilbageholdende, da vi oplever, at der sker meget på el-bil-markedet i øjeblikket.

Vi har som sagt prøvet et par forskellige el-biler men har alligevel være lidt tilbageholdende pga af tanken om: “Hvor lader vi?” Hvad med ventetiden” osv. De spørgsmål tænker jeg mange andre mennesker også vil have, fordi det er så nyt for de fleste af os med el-bil.

Men…. Når det er sagt så vil jeg gerne røbe af jeg er blevet MEGET klogere i den positive retning. Mere om det til sidst.

Jeg er selvstændig og arbejder primært hjemmefra. Nogle enkelte dage om ugen er jeg hos kunder i en radius af 70 km fra vores hjem. Vi kører til sport 3 ud af 5 hverdage flere forskellige steder i byen og så henter og afleverer jeg vores mindste i børnehave hverdag.

Jeg har i hele november udelukkende kørt i min Fiat 500e . Ved første øjekast er den jo bare virkelig fin og smart! Jeg elsker farven men også alt det udstyr der er proppet i den, der mangler VIRKELIG ikke noget. Desuden er det en cabriolet.

Den er bla. udstyret med:

• Aut. klimaanlæg
• Bakkamera
• 10,25″ Touch Screen
• Adaptiv fartpilot
• 17″ alufælge
• Nøglefri start
• Aut. nødbremse
• El-sidespejle m. varme
• Trådløs opladning og trådløs Apple Carplay.

Bilen er udstyret med to døre, men er stadig virkelig rummelig. Du kan ikke fornemme, når du sidder foran, at det er en “lille” bil du kører i. Vores mindste sidder i autostol på bagsædet og der er også fint plads. Vi kan ikke alle 5 være i bilen (der er kun 4 seler), men ofte er det også kun nogen af os som kører afsted og sjældent alle 5 på én gang.

Bilen er udstyret med et 42 kWh batteri og bliver opgivet til en rækkevide på 321 km. Den grønne ejerafgift er kun 340 kr. Og selvfølgelig er der automatgear.

Den er nem at komme rundt med i byen og nem at parkere, selv på den mindste parkeringsplads.

Bilen kan oplades til 80% på kun 35 min. De første 80% er altid de hurtigste. De sidste 20% tager noget længere tid.

Til alle dem der er nye i el-bil universet så findes der tre slags ladere. Vi har fået et Clever abonnement med, hvor der kan lades ubegrænset via. en ladebrik. I øjeblikket koster det 799,- om måneden for ubegrænset opladning.

• Normalopladning 3-24 kW
En lader som kan findes i private hjem eller på offentlige steder. Nogen steder skal men selv medbringe et kabel, andre har fastmonteret kabler. (den mest langsomme lademulighed som man skal bruge enten om natten eller hvis der er én nær sin arbejdsplads, så man kan lade bilen stå i mange timer.

• Hurtigopladning 25-99 kW
Denne findes offentlige steder eksempelvis på rastepladser, tankstationer, indkøbscentre mm. Dette går ret stærkt! Det er her min Fiat 500 e kan lades op til 80% på 35 min.

• Lynopladning +100 kW
Den hurtigste form for ladning – det her er fantastisk! De er ofte monteret ved tankstationer tæt på motorveje. Her går det vanvittig stærkt da der bliver ladet med 100-350 kW.

Jeg har ladet bilen hjemme om natten i en normaloplader hjemme, men også ofte drejet ind til en hurtiglader. I den by vi bor I er der en hurtiglader ved bla. Bilka, så der har jeg nemt kunne lade imens jeg handler.

Jeg har været positivt begejstret over dét at køre el-bil. Det er virkelig en anden køreglæde. Det hele går så stærkt, både med at starte bilen, med få klik på knapper, at komme op i fart (jeg skal love for en e-bil har optræk, den flyver nærmest afsted) parkering i et snuptag osv. Jeg kunne blive ved. Bilen er lille og hip og nem at komme rundt med.

Som nævnt i starten af testen, så har vi en helt ny VW Taigo. Min mand spurgte her den anden dag, hvilken bil jeg ville vælge hvis jeg havde frit valg. Her var mit svar ikke svært (hvis jeg kun skulle tage højde for mig selv). Jeg ville klart vælge en Fiat 500 e – den kører fantastisk!

Bilen er perfekt til mit eget kørselsbehov. Små korte by-ture med 1-3 børn. Korte ture til kunder i en radius af 60 km.
Det bliver først mere kompliceret når vi skal ud på de lange ture. Ren motorvej og en el-bil med denne rækkevide er ikke optimalt. Der skal bilerne enten have længere rækkevide eller der skal udvikles flere ladestandere som kan lade hurtigere, når man er på farten.

Mit bedste råd til jer som kigger på el-bil må være: Find ud af jeres behov, tjek hvilken lade-leverandør der vil give mening i jeres område, prøv en masse forskellige el-biler og få en ladestation derhjemme.

Min vurdering bliver:

Nytteværdi: MEGET GOD – For os er det et must med en bil. En Fiat 500 e er en fantastisk måde at køre bil på. En helt anden køreoplevelse i forhold til en benzin/diesel bil.

Pris: GOD – Bilen koster fra 259.000 kr. Man får en fantastisk bil til den pris! Desuden kan den leases.

Holdbarhed/kvalitet: MEGET GOD – Bilen er spækket med lækkert udstyr og fede detaljer. Der er tænkt over det meste. Kvaliteten er god, holdbarheden kan jeg ikke udtale mig om, da vi kun har kørt i den i en mdr. men her har der ingen problemer været.


BENJAMIN DAGLIGT KØRSELSBEHOV 0-50 KM

Benjamin fortæller:

“I samarbejde med Aunsbjerg og Testfamilien.dk har min familie og jeg fået lov til, at teste den nye og fedeste Citroën ë-C4 som giver dig jævn, lydløs kørsel.

Den elektriske motor er med 136 hestekræfter.

I oktober måned blev jeg kontaktet af Mie fra Testfamilien.dk, som i samarbejde med Aunsbjerg havde udvalgt mig til, at skulle teste og køre en elbil i hele november måned.

Vi har som familie i forvejen en VW Up og har været tæt på at skifte til elbil eller hybrid.

Faktisk havde vi for et par måneder siden sat en underskrift på en hybrid bil, men blev hurtigt usikker da vi meget hurtigt mærkede, at vi gerne ville have ren el.

Hvorfor ren el kan du så spørge?

Vi er blevet meget klogere på det at skulle købe eller på anden måde skulle anskaffe os en elbil.

Faktisk føler vi os meget mere rustet til hvad der i fremtiden er bedst for os.

Hvis vi starter med sammenligningen af el og motor, så har elbilen bare slet ingen støj, hvilket giver en kæmpe stor ro i kabinen.

Jeg mener, ungerne larmer da nok i forvejen, så hvis man kan skrue ned for bilen, er det jo bare et kæmpe plus.

Apropos plus, så har vi erfaret, at vi nu også er en smule mere i plus på kontoen.

Når vi til hverdag bruger vores i forvejen VW Up, har vi et forbrug på ca. 1500.- kr. i brændstof om måneden for ca. 1600 kørte kilometer.

Til sammenligning med elbilen Citroën C4 E, har vi brugt ca. 1200 kr. på el om måneden og har i alt kørt omtrent det samme som UP’en, nærmere betegnet 1620 km.

Her er det vigtig at kigge på at VW UP’en er en af de mest økonomiske brændstofbiler på markedet og at Citroén C4 E er betydelig større til en familie på 4.

Så her vinder elbilen på både økonomi og pladsen i bilen.

Hvis vi skal kigge på køreegenskaberne i Citroën C4 E, så må jeg bare bøje mig i støvet.

Jeg har aldrig helt været fan af mærket Citroën, alene af den årsag, at jeg godt kan lide at køre Tysk.

Citroën er et Fransk mærke og det har egentlig aldrig rigtig sagt mig noget, indtil jeg nu rent faktisk triller rundt i den.

Bilens interiør virker ekslusivt og materialerne virker både modstandsdygtige og fuld af kvalitet.

Jeg synes lige vi skal et enkelt smut forbi batterikapaciteten på Citroën C4 E også.

Bilens opgivet rækkevidde ligger på omkring 343-354 km.

Jeg har testet den og min erfaring er, at den kører omtrent de 260-270 km. pr. opladning.

I den periode jeg har haft bilen, har jeg ladet bilen til 100 procent hver gang den har haft adgang til et strømstik.

Det tager ca. 30-40 min. At lade fra 20-80 %.

Vi har i perioden hvor vi har testet bilen kun fyldt el på fra Clever.

Clever har deres ladestandere placeret på attraktive og nødvendige steder, såsom motorveje, afkørsler, centrale steder mv.

En vigtig information hvis du sidder og ønsker at købe elbil er, at bilen også benytter sig af batteriets kapacitet når du benytter dig af bilens GPS, kabinens varme eller på anden måde benytter dig af bilens fine indstillinger.

I vores familie har vi kun et dagligt kørselsforbrug på ca. 50 km. og kan derfor sagtens leve med en elbil med en batterikapacitet på ca. 300 km.

Da vi bor i lejlighed og derfor ikke har mulighed for vores egen private ladestander, så vil vi dog vælge en bil med et lidt større batteri.”

Min vurdering bliver:

NYTTEVÆRDI: MEGET GOD.

Batteriets garanti er på 8 år eller 160.000 km for 70% af dets ladekapacitet. (For ny bil)

PRIS: GOD: Ca. 300.000 for ny.

Prisen ligger i den lave ende af elbilsmarkedet.

HOLDBARHED/KVALITET: MEGET GOD.

Bilens ydre og bilens interiør virker kvalitetsbevidst.


MIE DAGLIGT KØRSELSBEHOV 250-500 KM

Mie afslutter:

“Jeg har i hele november måned testet en Peugeot e-2008 fra Aunsbjerg.

Først og fremmest er det jo en kæmpe fornøjelse at sætte sig ind en en HELT støjfri bil, når man kommer fra en 8 år gammel dieselhakker. Køreglæden og komforten er helt i top. Det er VIRKELIG en lækker bil med alt i udstyr.

– Fuld led
– Aut. klima
– Nøglefri betjening af dør/start/stop
– P-sensor for/bag
– Integreret navigation
– Apple carplay
– Skiltegenkendelse
– Vejbaneassistent
– Aut. nødbremsesystem
– El-foldebare sidespejle
– Dellæder sæder
– Sædevarme

Batteriet er opgivet til en rækkevidde på 320 km. Jeg oplever (og kører primært på motorvej), at jeg kan køre max 200 km på en fuld opladning. Jeg har 125 km. på arbejde. Dvs. at jeg vil skulle lade inden jeg igen kan komme helt hjem. Det er som sådan ikke noget problem, da jeg kan lade på arbejdet, men ofte skal jeg være chauffør for min datter, som træner flere gange om ugen og det kan godt blive lidt en udfordring med mit kørselsbehov at få ladepuslespillet til at gå op.

Modellen er en lille SUV og man sidder dejlig højt oppe. Det er en virkelig fed bil og med en størrelse hvor der er god plads til 5 personer. 2 voksne og 3 store børn på bagsædet. Der er også et rummelig bagagerum.

Og man sover ret dejligt i en ladepause.

Ladetiden er unægtelig en ting man skal tænke over, når man køber el-bil. Dog finder man hurtigt ud at, at ladetiden kan bruges yderst fornuftigt.

Jeg er helt vild med designet, køreglæden og kvaliteten på den bil jeg har testet. Dog må jeg er erkende at en el-bil med en rækkevidde på 320 km. er langt under mit behov.

Min vurdering bliver:

Nytteværdi: MEGET GOD. En bil er uundværlig for en pendler som mig, der kører over 250 km om dagen. (dog er batterirækkevidden for lav i dette tilfælde).

Pris: GOD. Jeg er kæmpe fan af, at man kan få en el-bil til under 300.000 kr. Denne koster 292.500 kr. Du får virkelig meget bil for pengene. Når det kommer til brændstofsforbrug, så vil jeg personligt spare MANGE penge på at skrifte til el, da jeg betaler en fast pris til mit ladeabonnement. I dag har jeg et dieselforbrug på 3.000-4.000 kr. pr. måned. Så det vil blive ca. halveret.

Holdbarhed/kvalitet: MEGET GOD. Det er en bil i en rigtig god kvalitet og da det er en elbil vil der givet værre færre reparationsudgifter.


Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

TEST af Gonge tumletop mini fra Legeakademiet